נפגעתם בתאונת עבודה? הכיצד לפעול.

מהי בכלל תאונת עבודה? תאונת עבודה בהגדרה הבסיסית שלה היא אירוע בו נפגע עובד תוך כדי ועקב עבודתו אצל המעביד, לרבות פגיעה של עצמאי במהלך עבודתו. יובהר כבר עתה, כי חוק הביטוח להאומי הרחיב את ההגדרה הבסיסית דנן, ואף הוסיף מקרים נוספיים בהם עשוי העובד שניזוק להיחשב כתאונת עבודה. כפי שכבר נאמר, החוק הורחב והיום תאונה שאירעה לעובד בדרך מביתו למקום העבודה או בדרך ממקום העובדה לביתו.

אז בעצם את מי תובעים כאשר מתרחשת תאונת עבודה? קודם כל , יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי לקבל את מלוא הזכויות בגין התאונה. חשוב לדעת, כי אם מדובר בתאונת דרכים, התביעה תוגש גם כנגד חברת ביטוח החובה. כמו כן, אם התאונה אירעה תוך כדי עבודה ועקב רשלנות המעביר, ניתן יהיה להגיש את התביעה כנגד המעביד וחברת הביטוח שלו, בלי קשר לתביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי.

אז בעצם שאלת השאלות, היא איזה סכום ניתן לקבל בגין פגיעה בעבודה? זהו שלב מאוחר יותר ולכן כל מקרה נבחן לגופו וסכום הפיצויים תלוי במרכיבים שונים. הפיצויים מורכבים מגובה השכר, מאחוזי הנכות וכיוצ"ב.

בתחילה, העובד זכאי לקבל 91 ימי מחלה, הנקראים דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי. תנאי לקבלת דמי פגיעה הוא שהעובד מגיש למוד לביטוח לאומי תעודות מחלה הנקראת " תעודה רפואית לנפגע עבודה", כאשר היא חתומה על ידי הרופא.

גובהם של דמי הפגיעה הוא 75% מן השכר היומי של העובד. השכר היומי של העובד מחושב על פי השכר בשלותש החודשים האחרונים לפני הפגיעה חלקי 90. יש להדגיש כי השכר הקובע הינו השכר ממנו הפריש המעביד מס לביטוח לאומי ואינו כולל את כל התוספות ו/או ההטבות שלא מנוכות במס.

לאחר שהסתיימו 90 יום, לא ניתן יהיה לקבל דמי פגיעה נופסים בגין אותה תאונה ובמקרה כזה יהיה על העובד לעמוד בפנים ועדה רפואית לצורך קביעת נכותו.

לאחר שהסתיימו להם 91 הימים או לאחר שנגמרה תקופת האי כושר שיכולה להיות קצרה יותר, זכאי העובד להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי שיזמינו אותו לועדה רפואית שתקבע לו את אחוזי הנכות. יובהר כבר עתה, כי הועדה רשאית לקבוע אחוזי נכות זמניים עד להתגבשות הנכות הצמיתה.

לאחר תום הנכויות הזמניות, יהיה זכאי העובד למענק חד פעמי אם נקבעו לו אחוזי נכות קבועים בין 9%- 19%. בהנחה וקיבל מעל 19% הרי שהוא עתיד קבל קצבה לכל חייו.

אז מה בעצם על העובד נפגע בשלב הראשון לאחר תאונת עבודה? ראשית, חשוב להדגיש בפני כל מוסד אליו פונה העובד בפעם הראשונה להדגיש, כי מדובר בתאונת עבודה לאחר כן לבקש מהמעביד טופס ב.ל 250 אשר מהווה מעין הפנייה לטיפול רפואי המשכי.

על העובד הנפגע להקפיד ולשמור היטב כל מסמך רפואי אשר נמסר לידיו וכן כל הוצאה הקשורה לתאונה. ממולץ מאוד, כי העובד שנפדע יגיש למוד לביטוח לאומי את הטופס להכרתו כנפגע עבודה בהקדם האפשרי.

חשוב מאוד לזכור, כי התייעצות עם עורך דין בשלב מוקדם לאחר התאונה מביא לתוצאות טובות יותר והכי חשוב- שמרו על עצמכם!.