פציעות בפורים- האם אפשר לתבוע?

מי לא מחכה לחג הפורים בו הוא יכול להתחפש לכל דבר שירצה, אך החג טומן בחובו המון דברים מסוכנים כמו: צעצועים מסוכנים, אירועים המוניים, תחפושות שעולות באש, נפצים ואביזרים מסוכנים שעלולים לגרום לפציעות כאלה ואחרות. השאלה שנשאלת היא- האם ניתן לתבוע בגין כל אלה? התשובה לכך היא כן.

מאמר זה יסקור באילו מקרים אפשר להגיש תביעה לפיצויים.

כמו בכל שנה, אנו שומעים על תאונות ונזקי גוף שונים המתרחשים במהלך החג. החל מפגיעות של נפצים כאלה ואחרים, צעצועים מסוכנים, שריפות של תחפושות, תאונות במהלך מסיבות פורים ולאור האמור, כתבה זו תסקור את הסכנות הטמונות בחג הכל כך יפה הזה..

מי לא מחכה לפורים על מנת לרכוש או לייצר את התחפושת שכולם ידברו עליה, אך על מנת שהחג הזה יהיה באמת שמח, יש לבחון כל תחפושת ואביזר שנקנה ולראות האם הם עומדים בתקן הישראלי לבטיחות כנדרש מהיצרן ומהמשווק. גם כאשר הנכם רוכשים מוצר שלשיטתכם נראה "תמים" יש לבחון את הוראות השימוש והאזהרות. רבים הם המקרים בהם התחפושות לא עומדות בתקנים, אינן עמידות באש או יכולות לגרום לאסון.

אז על מי מוטלת האחריות במקרה שתחפושת התלקחה ?

בשלב הראשון יש לבחון בכלל כיצד קרה האירוע והאם מדובר בהתרשלות של הגורם האחראי, אשר עליו יהיה ניתן להטיל את האחריות ולהגיש כנגדו תביעה. על מנת לבחון זאת, יש לראות האם התחפושת עומדת בתקן הישראלי. במידה והיצרן או המשווק לא עמד בתנאים ניתן להטיל עליו אחריות נזיקית ואף לקבל פיצוי דרך החוק לפיצויים בגין מוצרים פגומים.

סעיף 2 לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (איסור ייצור, יבוא ומכירה של צעצועים מסוכנים), תשמ"ז – 1986, קובע: " לא ייצר אדם, לא ייבא, לא ימכור, לא יחזיק ולא יעביר לאחר צעצוע מסוכן בכל דרך מדרכי ההעברה במהלך עסקו" .

"צעצוע מסוכן", מוגדר בסעיף 1 לצו האמור: "צעצוע, אשר השימוש המקובל בו עלול לגרום "למשתמש בו, או לבני אדם אחרים, נזק גופני, או לסכן את בריאותם, או לגרום להם הטרדה, לרבות צעצוע הפולט אש, צעצוע נפיץ הגורם להתפוצצות, צעצוע שנועד לגרום לגירוי, דימוע או עיטוש וצעצוע אשר הוא חיקוי של כלי יריה או הנראה ככלי ירייה כמשמעותו בחוק כלי הירייה"

בשנים האחרונות אנו עדים לכך, כי תחפושות רבות נקנות בחו"ל דרך אתרים כאלה ואחרים, במקרה מהסוג דנן, האם יש את מי לתבוע? במקרה כזה התביעה מסובכת יותר, מאחר וסמכות בית השפט בישראל לדון בתביעה כנגד נתבע שמקום מושבו אינו בארץ דורשת אישור של בית המשפט והוכחת מספר עילות ועל כן יש לבחון כל מקרה לגופו, אך לעיתים ניתן לדרוש את הטלת האחריות על הסוכן או המשווק בארץ.

אם הילד נפגע מצעצוע מסוכן כגון זיקוקים או נפצים בזמן הגן או הבית ספר- קיימת עילה לתביעה? התשובה לכך היא כן. בית הספר או הגן אמונים על ביטחון הילדים בזמן השהות בשטח בית הספר. לאור האמור, מוטלת אחריות על גורמי החינוך לשמירת נהלים וסדר למניעת תאונות שהיו יכולות להימנע באמצעות נקיטת אמצעי זהירות ואכיפה של הצוות בבית הספר. עם זאת, לא כל מקרה של תאונה מקים עילת תביעה שכן יש להוכיח מחדל של הגורם החינוכי ואת הקשר הסיבתי בין הנזק לבין התנהלות המוסד החינוכי.

השאלה הבאה מתבקשת הינה- האם ניתן לתבוע רשות מקומית על תאונה שהייתה במסגרת אירוע של פורים? התשובה לכך תלויה במארגני האירוע או הרשות המקומית, כאשר על התובע להוכיח, כי הרשות המקומית או המארגנים של האירוע לא נקטו אמצעי זהירות, שילוט ולא עמדו בנהלים המתאימים.

חשוב מאוד לזכור, כי כל תאונה מכוסה במסגרת פוליסת תאונות אישיות במוסד החינוכי בו לומד הילד ללא שום קשר לאחריות וממנו ניתן לקבל פיצוי. פוליסה זו תקפה לכל אירוע בכל שעה ובכל מקום ואף כוללת פיצוי בגין ימי היעדרות, אשפוז והוצאות רפואיות.

לעניין כל אחת מהאפשריות המוסברות, חשוב מיד לאחר המקרה לאסוף ראיות ככל האפשר. כמו, פרטי העדים לתאונה, צילום המקום, עותקים מהמסכים הרפואיים, הקבלות ושאר ההוצאות השונות.

והכי חשוב, תיהנו מהחג הכל כך יפה הזה  ושמרו על עצמכם.