תאונה דרכים בזמן שירות צבאי סדיר- מה עושים ואיך?

חייל בזמן שירות סדיר, זכאי לקבל פיצוי כספי או ממשרד הביטחון או מחברת הביטוח, אך החשיבות את מי תובעים משמעותית מאוד ויש להבחין בין מספר מקרים של תאונות דרכים לחיילים בשירות סדיר.

אקדים ואומר, כי אם בתאונה שבה הרכב הפוגע הנו רכב צבאי ניתן לתבוע משפטית רק את משרד הביטחון בלבד!!

חשוב להדגיש וכפי שמגדיר זאת סעיף 1 לחוק הנכים ( תגמולים ושיקום), כי על מנת שתקום עילה כנגד משרד הביטחון על הפגיעה להיות כזו שארעה לחייל הסדיר בזמן השירות ואגב השירות בין אם בדרך לבסיס או בחזרה ממנו הביתה ובתנאי שהשהייה מחוץ לבסיס הייתה כדין ולא חלו כל פניות או עצירות ביניים המנתקות את המסלול בדרך הביתה.

לאור האמור, ברגע שהחייל הגיע הביתה ופשט את מדיו חוזרת שאלת סוג שירותו – אם החייל בסדיר הרי שיכול לתבוע את משרד הביטחון לפי חוק חבלה בחופשה. הנכם לבטח שואלים מהו חוק חבלה בחופשה, אז אומר בקצרה, כי ההגדרה בחוק הנכים לחייל בדרכו לחופשה ובחופשה,  קובע, כי חבלה תוכר כחבלה עקב השירות, רק אם נגרמה בדרכו של החייל מן הבסיס אל יעד חופשתו או בדרכו אל הבסיס מיעד חופשתו.

אבל השאלה העיקרית, מה קורה אם חייל בשירות סדיר נפגע בתאונת דרכים בעת שהיה בחופשה- האם אלו אותם תנאים כמו תאונת דרכים בדרך לבסיס או מהבסיס, התשובה היא לא!

על החייל שנפגע בחופשה, להוכיח, כי לא נעדר מן השירות שלא ברשות, התאונה אירעה תוך תקופה של 14 ימים הראשונים שבהם החייל לא מילא תפקיד בשירות, התאונה לא אירעה תוך כדי עיסוקו של החייל בעבודה, בעיסוק או בפעילות ספורטיבית, אשר נהוג לקבל בעבורם תמורה והכי חשוב- כתוצאה מהתאונה נקבעה לו על ידי הועדה הרפואית לפי חוק הנכים דרגת נכות של 20% ומעלה.

לאור האמור, השאלה מתבקשת היא- את מי כדאי לתבוע ?

ישנם יתרונות רבים לתביעת חברת הביטוח החובה. הראשון שבהם, אין כל חובה על החייל הסדיר אחריות להוכיח מי גרם לתאונה. יתרה מזאת, החייל זכאי לפיצוי כספי ללא קשר לשאלת האשמה וללא קשר לשיעור נכותו, בעוד שבתביעה מול משרד הביטחון ובהנחה והחייל לא היה בחופשה, נדרש החייל להוכיח קשר סיבתי לתאונה ועל מנת לקבל פיצוי יצטרך לעבור את הרף המינימלי של 10% נכות.

לא זו אף זו, הרי שבהתאם לסעיף 9 לחוק הנכים אם החייל הסדיר בזמן תאונת הדרכים התנהג בצורה רעה וחמורה הרי שמשרד הביטחון רשאי לדחות את תביעתו בגין זה ( לדוגמא- נהיגה במהירות מופרזת), אך בתביעה כנגד ביטוח החובה, לא ישללו את הפיצוי מהחייל הנפגע.

אז האם קיים בכלל יתרון לתביעה מול משרד הביטחון? התשובה היא כן !! מדובר בהכרה לכל החיים, כאשר החייל יכול בעל עת לשוב למשרד הביטחון ולפנות לוועדות רפואיות בטענה שישנה החמרה וזה יתרון משמעותי.

בשל מורכבות החוקים, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מומחה בנזיקין, בטרם תוגש התביעה.